Duurzaam Laden - 30 tons elektrische graafmachine

Het werken met elektrisch materieel staat nog in de kinderschoenen. Eén van de bouwmachines die pronkt op de Waaldijk, is de eerste 30 tons elektrische graafmachine op de markt. Uitdaging bij het werken met elektrische bouwmachines was tot nu toe het opladen ervan.


Lastig opladen

“Je staat op een dijk, niet altijd in de buurt van bebouwing of met aansluiting op het net, laat staan geschikt voor hoge vermogens. Bovendien wil je ook op een duurzame manier opladen”, legt projectmanager Rob Bouwens uit. “Zie dan maar eens een groene laadoplossing te vinden om een 30 tons graafmachine op te laden voor een dag werken! Inmiddels hebben we hiervoor een oplossing gevonden: biogas van Gashouders"


Biogas

Eén opslagcontainer met biogas biedt genoeg energie om de 30-tonner – die een dag op een volle accu kan werken – een week lang op te laden. Jan Willem Eising is COO van Gashouders en vertelt over hun innovatie: “Elk jaar wordt door waterschappen in Nederland 140 miljoen kuub biogas geproduceerd, waarvan 10 miljoen kuub potentiële energie niet gebruikt kan worden en onnodig verbrand (afgefakkeld) wordt. Eeuwig zonde én vervuilend. Tegelijkertijd is er op bouwplaatsen veel energie nodig voor bouwmachines die normaal op diesel draaien. Wij dachten: dat kan beter.”


Elektriciteit uit de grote boodschap

Hoe het precies werkt? Jan Willem: “Als jij je wc doorspoelt, komt het rioolwater terecht in de zuiveringsinstallatie van het waterschap. Daar zuiveren ze het rioolwater, waarbij slib overblijft. Door dit slib te vergisten wordt biogas gemaakt.  Het overtollige biogas wordt nu bij de rioolwaterzuivering in plaats van afgefakkeld, door Gashouders opgeslagen in een transporteerbare biogas-opslagcontainer. In een speciaal biogasaggregaat wordt het gas op de bouwplaats omgezet in elektriciteit. Het biogas wordt bij de dijkversterking Wolferen-Sprok al gebruikt voor het ketenpark en het opladen van elektrische auto’s, en is nu ook toepasbaar voor de elektrische Doosan-graafmachine. Een proces waarbij nauwelijks stikstof, geen fijnstof en netto geen CO2 uitgestoten wordt.


De toekomst 

Deze manier van werken is de toekomst, beamen zowel Jan Willem Eising als Rob Bouwens. “Eigenlijk bouwen jullie de dijk met energie die we zelf achterlaten in de wc”, lacht Jan Willem. Rob vult aan: “Wij zijn er als bouwcombinatie in ieder geval heel trots op, dat we als eerste in Nederland werken met een door biogas opgeladen elektrische graafmachine!”


Over de dijkversterking

Tussen Wolferen (Overbetuwe) en Sprok (Nijmegen) versterken we delen van de Waaldijk, zodat deze voor de toekomst voldoende veilig is. Het gehele dijktraject is ongeveer 15 kilometer lang. Dit dijkversterkingsproject is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen. Omdat Nederland een ramp wil voorkomen, hanteren we strenge veiligheidsnormen voor onze dijken. Hierdoor staat het HWBP de komende jaren aan de lat voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Tot 2050 wordt 1.300 km dijk versterkt, waarvan 400 kilometer in het gebied van Waterschap Rivierenland. Het HWBP is onderdeel van het Deltaplan Waterveiligheid.

Besparingen in dit project

Co2 in circel.png

75.000

Kilogram

Euro.png

12.000

Milieu kosten

diesel druppel.png

24.000

Liter diesel

Project Partners

Waterschap Vallei & Veluwe
Koninklijke van Twist
BUSE
GMB
HAN University of applied sciences