9 feb. 2021

Interview met Pieter Mans

De Duurzame Brandstofketen

In het  project ‘de Duurzame Brandstofketen’ werken 6 organisaties in Gelderland  samen om in een pilot het gebruik van biogas op (wisselende) bouwlocaties te testen. We interviewen de CEO van Gashouders, Pieter  Mans, over het belang van dit project.


Waarom nemen jullie deel aan deze samenwerking/pilot?

“Alleen  ga je sneller, samen komen we verder. Vanuit die gedachte zijn we eind  2019 met Gashouders begonnen om een nieuwe brandstofketen op te zetten voor het gebruik van biogas op de bouwplaats.” begint Pieter Mans (41)  enthousiast. Mans is één van de drie oprichters van Gashouders, een Arnhemse start-up, en initiatiefnemer van de pilot ‘De Duurzame  Brandstofketen’.


“Door de  stikstofcrisis, het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord is de  urgentie van de transitie bijna nergens anders zó groot als in de bouw.  In de snelheid waarmee die energietransitie nu verloopt, zijn nieuwe  coalities onmisbaar om kennis en technologie snel te vertalen naar de  praktijk”, legt Mans het belang van deze samenwerking voor Gashouders  uit. “Die samenwerking lijkt in het begin,  zeker als start-up, vooral vertragend te werken. Maar wat we nu binnen  de pilot opzetten zou geen enkele partner alleen met deze snelheid voor elkaar krijgen. Zeker nu we in de realisatiefase van het project komen merk ik hoe soepel kennisoverdracht binnen en tussen partners gaat,  ondanks de beperkingen van corona. Het is heel mooi om dat te zien  groeien!”


Wat is jullie bijdrage?

“Als Gashouders nemen we een wat bijzondere plek in het consortium in. Naast  dat we het eerste initiatief hebben genomen, realiseren wij het  vulstation waarmee de opslagcontainers van BUSE gevuld worden met het  biogas van waterschap Vallei en Veluwe. Ook nemen we de ketenregie op  ons, waarin we nadrukkelijk zoeken naar synergiën en  optimalisatiemogelijkheden over de hele keten. Een goed voorbeeld is het  meten van de te verrekenen biogasvolumes”, verduidelijkt Mans. “Als dat  meten bij de biogasmotor al standaard gebeurt, waarom zou dat ergens  anders in de leveringsketen ook nog moeten? Het vraagt vertrouwen bij  alle partijen om voor dat soort zaken naar alle ketenonderdelen te  kijken. Het gaat uiteindelijk om besluiten te durven nemen die vanuit  het eigen belang soms niet voor de hand liggen. Een pilot als deze biedt  de mogelijkheid om daar met andere partijen mee te experimenteren.”


Hoe past dit binnen jullie visie/beleid?

Een  eenvoudig te beantwoorden vraag volgens Mans. “Een belangrijk doel vanaf  de start is dat we aan een oplossing werken die op zichzelf kan  bestaan. Vooral in de bouwsector speelt het kostenaspect altijd een  prominente rol. Wij zoeken de uitdaging op om een bouwplaats  kostenneutraal van duurzame energie te kunnen voorzien. “


Wat verwachten jullie van dit project?

“Wanneer  we in deze pilot kunnen aantonen dat dit mogelijk is, feitelijk door  onszelf alleen maar op een slimme manier te ‘herorganiseren’, dan is ons  doel bereikt.” Al wordt er door Gashouders ook al druk gewerkt aan de  volgende fase. “We zorgen er natuurlijk ook voor dat we direct kunnen  versnellen en opschalen, want de energietransitie wacht op niemand!”.